Test SCOTT SPARK RC 900 WORLD CUP na SRAMU XX1 EAGLE AXS



07-05-2019

Konečně došlo na slíbené. Vyjeli jsme testovat celopéro SCOTT SPARK RC 900 WORLD CUP nastrojené s novou bezdrátovou elektronickou sadou SRAM XX1 EAGLE AXS. Náš reálný test kola s touto sadou trval něco přes 2 hodiny. A jak to šlo? Na pořádný test musí být pořádný terén, takže jsme zvolili "červenou turistickou trasu na Křemešník". Tahle trasa je s trochou nadsázky meka horské cyklistiky na Vysočině hned po Novém Městě. To by bylo asi odvážné tvrdit, ale minimálně na Pelhřimovsku jde skutečně o krásný terén na pořádný bajking s kořeny, kameny, výjezdy i sjezdy.
Prvně k samotnému kolu. Tento konkrétní kus v žádném katalogu oficiálně nenajdete. Jedná se totiž jen o rámovou sadu, kterou jsme v naší dílně dali dohromady s komponenty Syncros a nejnovějším bajkovým pohonem Sram. A troufáme si říci, že se dílo povedlo!? Jedná se o čistokrevnou závodní zbraň, takže na karbonu se nešetřilo takřka nikde. Kolo je vybavené unikátními kombo řídítky SYNCROS FRASER, která spojují představec a řídítka v jeden kus. Mají speciální prohnutí směřem k jezdci, takže Vám při jízdě přijde přední kolo tak trochu „předkopnuté“. Řidítka jsou při zachování minimální hmotnosti perfektně tuhá. K tomuhle kolu se nabízelo i nové sedlo Syncros Belcarra ve zkráceném a širokém provedení s dírou uprostřed, takže sem s ním. I přes větší tvrdost je sedlo maximálně pohodlné, přičemž se předpokládá čistě sportovní využití. Zásadní na kole tohoto typu je ale odpružení, které vepředu zajišťuje dokonalá vidlice ROCK SHOX SID ve spojení s tlumičem FOX NUDE EVOL. Oba komponenty odpružení jsou spojeny v páčku Twin Lock, kterou je ovládáte společně levou rukou z řidítek. To co nabízí Scott oproti konkurenci navíc je tzv. 3-polohový režim odpružení. Vidlice i tlumič jsou totiž malinko odlišné od standardních fabrických provedení Rock Shoxu respektive Foxu a nabízí právě zmíněné 3 polohy. Ta prostřední, kterou na jiných značkách kol nenajdete je opravdu skvělá. Dojde k částečnému uzamčení vidlice i tlumiče a kolo se chová skvěle např. v těžkých výjezdech, kdy je potřeba maximálního kopírování terénu, ale zároveň i rozumné tuhosti celého kola (pozn. v tomto režimu jsem strávil většinu testu). S dalšími komopnenty jsme už neexperimentovali a zvolili to co už je léty prověřené. Takže Spark dostal lehká a pevná zapletená kola MAVIC CORSSMAX PRO v bezdušovém provedení obuté na pláštích MAXXIS IKON a brzdění zajišťují spolehlivé a výkonné brzdy SRAM LEVEL TLM se 160 mm kotouči naprosto perfektně.
To co nás zajímalo nejvíce je nová elektrika! Ta už tu na bajka jednou byla v podobě Shimana Xtr. Tahle sada ale do světa úplnou díru neudělala. Sram ale přišel s revoluční bezdrátovou elektronickou sadou SRAM XX1 EAGLE AXS určenou pro horská kola, která vychází z komponentů a úspěšného systému Eagle XX1 1x12. Úspěšně ji testoval v loňské sezóně sám Nino Schurter na svém kole při závodech cross country a jak sám řekl i tahle "technologická drobnost" přispěla k jeho několikátému triumfu ve světovém poháru XC.
Jednotlivé komponenty jsou z nejlehčích materiálů, kazeta s rozsahem 500 % a X-SYNC 2 převodník se specifickými zuby a dlouhou životností. Špičkový výkon je kombinovaný s bezdrátovými elektronickými komponenty Eagle AXS. Sada je tak připravená na novou generaci „super kol“.
Od letošního roku je sada dostupná pro veřejnost a my jsme ji tedy jako jedni z prvních namontovali na náš celoodpružený Scott Spark RC 900 World Cup a vyjeli vyzkoušet co umí a hlavně jak vůbec funguje. Samotná montáž je velmi jednoduchá, protože odpadá v podstatě to nejhorší a to protahování bowdenů a lanek rámem mezi jednotlivými komponenty, které může být někdy poněkud náročné. Zjednodušeně řečeno, jen našroubujete přehazovačku a páčku na řidítka a oba komponenty spárujete pomocí tlačítek pro vzájemnou bezdrátovou komunikaci. Vše doslova během několika minut. Šaltr je napájen vlastní originální baterií Sram, páčka řazení pak běžnou placatou baterií typu CR2032. Sada Eagle AXS je elektronicky nastavena pro ideální řetězovou linku. Není třeba ničeho dalšího. AXS otevírá zcela nový způsob přizpůsobení celého systému vašemu kolu. Vše se dá ovládat pomocí telefonu prostřednictvím jednoduché aplikace SRAM AXS APP, ale k tomu se ještě dostaneme.
Díky rozmanitosti terénu nechybělo v našem testu řazení do kopce, v tahu,  na rozbitém podkladu atd. Tady jsou pocity z testu:
„Jakmile jsem vyrazil musel jsme si ještě trochu upravit polohu páčky řazení trochu blíže k palci, tak abych mohl pohodlně elektronický systém ovládat, to je naprosto zásadní pro ideální řazení. Páčka se ovládá tzv. "kolébkovým systémem" kdy pohybem nahoru řadíte těžší a pohybem dolů lehčí převod. Funguje naprosto přesně a lehce s okamžitou odezvou. V některých momentech je až tak citlivá, že při testu došlo k nechtěnému přeřazení (kdy jsem zvyklý nechat palec na standardní mechanické páčce), ale to je jen otázka zvyku. Zásadní je, že funguje opravdu precizně. Na náš test jsem si pomocí aplikace AXS zablokoval tzv. "multishifting" což je funkce nabízející přeřazení o více pastorků respektive celého rozsahu kazety při přidržení páčky. Zablokování je pro začátek a seznámení se se systémem určitě rozumné, protože v momentě kdy páčku přidržíte naskáče Vám řetěz v mžiku o několik převodů jinam aniž by jste to zamýšleli. Naopak při ostřejší jízdě nebo závodním tempu, kdy z prudkého sjezdu a těžkého převodu budete chtít odřadit najednou o několik pastorků lehčí převod je tato funkce nezbytná. Vše se ladí ve zmíněné aplikaci a v závěru jsem si tak nechal nastavení s přeřazení o maximálně 3 pastorky. To mi přijde ideální.
Samotná přehazovačka je mozkem celého AXS systému. Oproti mechanickým Eagle přehazovačkám má o 10 mm kratší vodítko pro lepší průchodnost terénem, horní kladka je více vpředu pro více kontaktu řetězu s kazetou a celá přehazovačka je blíže u rámu. Nová technologie Overload Clutch ochraňuje přehazovačku Eagle AXS proti poškození při nárazu. Jestliže dojde k nárazu, odpojí se motor a přehazovačka má možnost volného pohybu. Ihned poté se však vrátí do své původní pozice, takže to jezdec ani nepozná. Primárním účelem brzdy Overload Clutch je ochrana motoru přehazovačky, ale díky ní dochází i k ochraně přehazovačky samotné a dokonce i patky rámu. Při jízdě jsem ale mimo absolutní přesnost a rychlost přeřazení neměl možnost zpozorovat tyhle vychytávky.“
Závěrem tedy jednoznačně ano! Přesnost, rychlost i jednoduchost systému a nulový nárůst hmotnosti oproti mechanickému provedení jsou benefity sady SRAM XX1 EAGLE AXS. Je potřeba s ní trochu umět zacházet a dokázat maximálně využít její výhody.
V současnosti SRAM XX1 EAGLE AXS nabízíme v kompletní sadě obsahující přehazovačku, páčku, nabíječku, kliky a kazetu s řetězem v neokoukaném duhovm provedení.

Odkaz na kompletní sadu SRAM XX1 EAGLE AXS zde.

Odkaz na kolo SCOTT SPARK RC 900 WORLD CUP zde.



Zpět