Zpět

ELEKTROKOLA A VŠE CO BY JSTE O NICH MĚLI VĚDĚT

Elektrokola jsou bezesporu aktuálním tématem již delší dobu a také do budoucna budou ještě více v hledáčku. Proto bychom Vám alespoň stručně chtěli přiblížit základní informace o „jízdě pod proudem“.
Začneme tím, co je pro všechny typy elektrokol společné bez rozdílu o jakou kategorii elektrokola se jedná. Elektrokolo je v podstatě jízdní kolo doplněno o elektrický pohon pomáhající jezdci při jízdě. Funkce motoru je aktivována šlapáním cyklisty, které je snímáno speciálním senzorem. Rozhodně neplatí, že by se na elektrokole nemuselo šlapat. Díky šlapání senzor snímá a vyhodnocuje situaci a motor pak jezdci vypomáhá určitou předvolenou silou. Výpomoc je aktivní jen do povolené maximální rychlosti 25 km/h , kdy při jejím překročení dojde ke snížení výkonu motoru a jeho vyřazení z provozu. Jezdec pak jede „za své“ stejně jako na klasickém kole, ale logicky s větší námahou díky váze elektrokola.
Konstrukce elektrokola má samozřejmě specificky vyrobený rám, který umožňuje montáž zásadních komponentů jako je motor, baterie a řídící jednotka. Dále je na kole umístěn snímač a informační displej. Ostatní komponenty by se dalo říci jsou totožné s klasickými koly. V některých případech se jedná o odolnější komponenty jako např. zasílené ráfky atd.
Elektrokola je pak možné rozdělit podle typu pohonu – a to buď nábojový pohon nebo pohon středový. Nejjednodušší a v dnešní době přežitý typ využíval předního nábojového pohonu s řadou nevýhod, který ani nenabízíme a tak se mu věnovat vůbec nebudeme. Naopak elektrokola s pohonem umístěným v zadním náboji jsou dnes hojně využívána převážně pro rekreační použití. Objevují se u cenově dostupnějších elektrokol a zejména u městkých verzí. Tento pohon funguje díky senzoru otáčení klik. Systém funguje vyloženě na principu snímání frekvence otáčení klik. Stačí tedy mít zařazen třeba nejlehčí převod s vysokou frekvencí šlapání a díky tomu lze pro rovině jet na plný výkon motoru rychlostí až 25 km/h. Je to jen o točení nohama a snímání frekvence.
Na rozdíl od středového pohonu, který je montován na dražší a sportovní elektrokola, a představuje nejrealističtější dojem jízdy na elektrokole. Systém, který funguje na principu kroutícího momentu, tedy silnější záběr jezdce do pedálů=vyšší záběr motoru. Míra asistence výpomoci pak záleží na zvoleném stupni , který jezdec navolí na displeji nebo ovladači.
Výhodou tohoto pohonu je i fakt, že je motor zabudován do spodní části rámu, tedy v těžišti elektrokola a usnadňuje tak jeho ovládání. I životnost a odolnost je u těchto motorů znatelně lepší a to se nebavíme o případném servisu a možnosti přístupu k němu. Proti jde snad jen vyšší cena.
Neméně důležitou součástí elektrokola je baterie. Jejich umístění může být zcela nenápadné začleněním do rámu kola nebo viditelné externě na spodní rámové trubce a u některých městských typů elektrokol bývá baterie umístěna do prostoru nosiče nad zadním kolem. V drtivé většině jsou dnes používány akumulátory s technologií Li-Ion s články s lithiem. Kapacita baterie a dojemnost je asi nejčastější otázka, ale nedá se na ní jednoznačně odpovědět. Vše je závislé na okolnostech jako zejména váha jezdce, zvolená výpomoc motoru, vynaložená vlastní síla jezdce, náročnost terénu, okolní teplota atd. Dalo by se ale obecně říci, že elektrokolo vydrží v jednodušších asfaltových podmínkách s malou výpomocí motoru a sportovním pojetím jízdy jezdce až hranici 200 km. Naopak v extrémním zatížení terénu a kopcovitého horského profilu, při výrazném využití výpomoci motoru bychom se bavili zhruba o 50 km. Baterie se pak dobíjí ze standardní sítě po dobu několika hodin pro dosažení plné kapacity.  Životnost baterie je v řádů tisíců nabíjecích cyklů, což je naprosto bez problému.
Velosport se zaměřuje jak na dostupnější modely elektrokol české značky Leader Fox využívající technologii nábojových pohonů Bafang. Tato kola jsou velice oblíbená pro měně náročnější uživatele a také jsou vhodná do městkého prostředí jako dopravní prostředek. V segmentu ryze sportovních elektrokol se jedná o nabídku zejména zahraničních výrobců značek Scott, Haibike, Giant/Liv a Cannondale postavených na středových pohonech značek Bosch, Shimano nebo Yamaha.
Tento pořád ještě nový segment cyklistiky je natolik obsáhlý, že bychom u něj strávili ještě hodně času. Příště se zaměříme na některou z konkrétních kategorií elektrokol a půjdeme více do podrobna.

Odkaz na celý sortiment elektrokol ZDE

Fotogalerie
Fotogalerie
Fotogalerie
Fotogalerie
Fotogalerie
Fotogalerie