Srovnání hardtailů SCOTT SCALE
Dvě na první pohled stejná kola. Sportovně laděné pevňáky od Scottu jsou zařazeny do řady Scale. Geometrie rámů řady Scott Scale je inspirována nejskvělejšímí závodními výkony. V této řadě ale najdeme jak cenově přijatelná sportovní horská kola okolo 20 tisíc Kč vhodná pro běžné uživatele, tak i závodní speciály za mnohonásobně vyšší ceny.
Z obrázku však mohou některá kola vypadat velmi podobně, u některých modelů pak dokonce téměř totožně jako je to třeba v dnešním srovnání horských kol s pevným rámem Scott Scale 920 versus Scott Scale RC PRO. Detaily a rozdíly těchto sportovně laděných pevňáků si přiblížíme v následujícím textu.
Nejdříve rozebereme model Scott Scale 920, sportovní hardtail střední úrovně na řadícím systému Sram Eagle 1x12 a odpružení Fox se 3 režimy. Základem kola je lehký rám s agresivnější geometrií (oproti řadě Aspect) z karbonového vlákna HMF s boost technologií na šlapacím středu i přední a zadní ose (pro širší náboje a tužší výplet kol) a kompletním vnitřním vedením bowdenů. Tento model dostal moderní pohon Sram Eagle řady GX s řadící páčkou z nižší sady NX. Kazeta nabízí rozsah 10-50 zubů, kterou roztáčí kliky Truvativ Stylo s ocelovým převodníkem o 32 zubech vyrobené ze slitiny hliníku. V praxi tak budete mít dostatečný rozsah převodů pro extrémní výjezdy a rychlé přesuny z kopců, kde si někteří možná ještě vymění za větší převodník aby byli dostatečně rychlí. Pohodlí v terénu u tohoto kola bude řešit vidlice Fox 32 SC Float Performace Air Grip 3, která má 3 režimy lockoutu. Tato specialita vyvinutá pro firmu Scott tak umožňuje mimo uzamčení a odemknutí vidlice i jízdu při částečném uzamčení vidlice, která se opravdu osvědčila pokud chcete maximálně využít svůj výkon a zároveň dobře kopírovat terén. Režimy se ovládají přímo z řídítek palcem levé ruky pomocí páčky Twin-Loc s jemným, ale pevným chodem. Na kole pak dále najdeme komponenty Syncros. Řidítka, představec i sedlovka jsou z hliníku. Scott udělal velký posun v sedlech, takže jezdec bude sedět na velmi pohodlném sedle Syncros Belcarra, které je nyní širší a kratší. Samotná kola mají opět ráfky od fabrického Syncrosu s označením X-25 (šíře ráfku 25 mm) a náboje Formula v boost provedení na 6-ti děrový brzdový kotouč. Samozné brzdy jsou už v režii Shimana. Model hydraulických brzd Deore M-6000 se 180/160 kotouči funguje spolehlivě a razantně. Kola jsou navíc připravena pro montáž bezdušového systému, který můžete udělat i ze standardně obutých plášťů WTB Ranger s univerzálním vzorkem v šíři 2.25".
Výrazně výše pak míří ryze závodní model Scott Scale RC PROna nejlepším Shimanu XTR 1x12 včetně špičkových brzd stejné řady a osvědčené závodní vidlici Rock Shox SID. Téměř stejný vzhled ale ve skutečnosti znamená úplně jinou výbavu a také cenu.
Základ kola, tedy rám, je až na nepatrné rozdíly v lakování naprosto stejný. Takže HMF karbonové vlákno, boost technologie a vnitřní vedení bowdenů. Pohon je sice také 1x12, ale tentokrát od Shimana a to toho nejlepšího. Pohonný systém Shimano XTR (přehazovačka i páčka řazení) používá kazetu řady XT v rozsahu 10-51 zubů (o zub lehčí převod než konkurenční Sram). Systém je doplněn o krásné a lehké karbonové kliky Race Face Next SL s frézovaným hliníkovým převodníkem o 32 zubech. Vidlice Rock Shox SID Select je opravdu klasikou na závodním poli. Oproti Foxu však model SID Select nenabízí polohu částečného uzamčení, takže páčka Twin-Loc, která je elegantně upnutá přímo na objímce originálních gripů Syncros umožňuje u tohoto modelu kola jen režim odemčeno/zamčeno. Komponenty jako řídítka a sedlovka jsou už karbonové (představec hliníkový). Sedlo Syncros Belcarra je tvarově naprosto stejné, jeho lyžiny jsou však lehčí-titanové. Drobná úspora váhy platí i u zaplatených kol. Ty nesou označení Syncros Silverton 1.5, jejich mohutné náboje jsou pro uchycení brzdových kotoučů systémem centerlock. Ráfky šiře 25 mm jsou opět připraveny na bezduše. Brzdové kotouče ve velikosti 180/160 mm mají ještě dochlazovací technologii pro lepší odvod tepla a tím ještě lepší účinek. Zakusují se do nich špičkové brzdy Shimano XTR, které mají krásné zpracování jak brzdových třmenů, tak i brzdových pák s karbonovými prvky. V katalogové výbavě tohoto kola najdete stejné pláště WTB Ranger 2.25" jako u předchozího modelu. Na přání zákazníka zde byly nahrazeny modelem Schwalbe Rocket Ron.
Obě kola jsou si tedy velice podobná, jejich rozdílná výbava však také odpovídá jiné pořizovací ceně. Kdo bude mířit od závodu k závodu pak bude určitě volit lépe vybavený a téměř o 1 kg lehčí model Scott Scale RC PRO na Shimanu XTR. Pro toho, kdo se chce na kole bavit sportovní jízdou a tu a tam okusit závodní tratě bude naprosto dostatečným model Scott Scale 920 na Sramu GX za který utratí výrazně méně peněz.
Další pevná horská kola Scott najdete ZDE.