Test gravelbiku CANNONDALE TOPSTONE CARBON 2020
Velosport se pomalu začíná plnit i testovacími modely kol, které jsou určené k vyzkoušení a testování zákazníkům. Protože se zdá, že opravdu naplno nastala „doba gravelová“ vzali jsme pro letošní sezónu jako testovačku také štěrkolet. A to slušně nabitý!
Řeč je o gravel kole Cannondale Topstone Carbon Ultegra RX2 2020 v zajímavé metalízové barvě Agave.
Cannondale řadu Topstone Carbon označuje jako bezprecedentní gravelbiky s opravdovým pružením. V terénu nejschopnější a na silnici nejkomfortnější silničku, jaká kdy byla vyrobena. A to díky odpružení čepem "Kingpin"=revoluční a super lehké pružení, které umožňuje rychlejší jízdu na štěrku a komfortnější jízdu na silnici.
Jaké to je ale v praxi a jak se jeví a fungují ostatní komponenty tohoto kola? Jak je patrné z názvu, naše testovačka je kompletně na karbonovém rámu z vlákna Ballistec Carbon. Ostatně všechny modely s odpružením Kingpin jsou karbonové. Liší se v podstatě jen výbavou a osazením.
Posed na kole je trochu delší. Kolo ve velikosti M v našem případě testoval jezdec výšky 176 cm. Sedlovka, která je na tomto modelu také karbonová přitom byla téměř skoro zasunutá na minimum. Sedlová trubka je zakončená zároveň s tou horní rámovou a na první pohled postrádá sedlovou objímku. Ta je ukrytá uvnitř rámu. Uvnitř rámu jsou taktéž skryté bowdeny i hadice brzd. Případná montáž teleskopické sedlovky může být také plně integrovaná. Samotná horní rámová trubka je delší, takže i jezdec přes 180 cm nebude mít s velikostí M problém. Kolo se zkrátka jeví jako malinko větší.
Jak komfortní je kolo v terénu a jak pevné na asfaltu? Konstrukce karbonového rámu už tak skvěle tlumícího vibrace a drobné nerovnosti je ještě vylepšena unikátní pružnou zadní stavbou, která je ve spodní části pevná, ale její vzpěry jsou s rámem spojeny právě přes pohyblivý čep „Kingpin". V praxi se kolo chová tak, že díky tomuto systému pod vámi bláznivě neposkakuje, nekope a dobře kopíruje terén. Samozřejmě nečekejte, že se budete houpat jak na fullu s tlumičem. Pro lehký terén respektive nezpevněné i zpevněné cesty na které jsou gravely určené se zdá být tento systém ideální. Na asfaltu je pak kolo zase dokonale pevné a výkon se krásně přenáší do pedálů.
Ocenili jsme skvělý úchop řídítek a pohodlné sedlo Fabric. Gravelová řídítka jsou ve spodní části rozšířená. Nahoře nejsou zbytečně široká (420 mm), zato ve spodním oblouku jsou výrazně širší a umožňují tak perfektní kontrolu nad kolem v terénu. Díky tomu se i ve větší rychlosti v terénních sjezdech cítíte bezpečně a kolo se dá krásně posílat tam kam zrova potřebujete. Sedlo Fabric Scoop Radius Elite má příjemnou, ale ne přehnanou tvrdost a je pěkně ergonomické.
Pohon dostal náš testovací Topstone od Shimana. (stejně jako ostatní modely až na nejvyšší postavený na elektronickém Sramu Force). Kolo je osazené sadou Shimano Ultegra RX 2x11. Prakticky jde o klasickou výtečnou silniční sadu s přívlastkem RX, který označuje „terénní provedení“ přehazovačky s možností blokace ramínka. Systém dobře známe z přehazovaček Shimano pro horská kola, nabízející uzamčení ramínka pro stálé napnutí řetězu. To eliminuje jednak padání řetězu a také jeho mlácení o zadní stavbu. Jediné kliky nejsou ze stejné sady. Dodal je přímo Cannondale. Značkové převodníky od FSA mají poměrně velký skok mezi velkou a malou plackou a to ze 46 na 30 zubů. Díky kazetě Shimano 105 s velkým rozsahem 11-34 zubů se dá opravdu hodně utočit na velkou placku, takže malý převodník se hodí až pro extrémní výjezdy a velmi prudká stoupání zejména terénu.
Hydraulické brzdy Shimano Ultegra jsou vynikající. Protože naše kolo bylo zcela nové, chvíli trvalo než se 160 mm kotouče chytly. Pak už to byla jízda na jistou s vědomím, že brzdit se nechá pořád velmi lehce a se stejným výkonem ať je sucho, bláto nebo mokro.
Zapletená kola jsou, dá se říci ve standardní kvalitě. Na náboje Formula pro pevné osy zlepšující tuhost zapletených kol jsou zapleteny na ráfky WTB Kom Light, které jsou připraveny pro bezdušový systém (standardně je Topstone na duších). U předního náboje najdeme Wheel Sensor, tedy čidlo pro snímání údajů o celkově ujetých km kola atd., které je možno spárovat s Garminem. Pláště WTB Riddler Tcs Light v rozměru 700x37c mají béžové boky a jsou taktéž bezdušové. Tento plášť má velmi jemný-nízký vzorek, který je skvělý na suchu nebo umrzlém povrchu. V blátě od nich ale moc nečekejte, zkrátka se nemají čím zakousnout do podkladu. To ale není mínus, protože je předpoklad, že tohle kolo bude jezdit především po zpevněných nebo nezpevněných cestách, případně v lehkém terénu. Pro ještě lepší komfort a dokonalé využití plášťů doporučujeme úpravu na bezduše, která vás bude stát jen doplnění tmelu. Bezdušové ventilky jsou totiž součástí originálního balení kola.
S kolem jsme najeli několik desítek kilometrů, které byly především zábavou v přírodě. Pokud vás ale jízda v terénu přestane bavit a potřebujete se rychle přesunout po silnici, stačí „založit na velkou“ a kilometry utíkají téměř jako na silničním speciálu. Pokud nechcete řešit kudy a kam a jste zvyklí, aby vaše jízda měla grády a rychle ubíhala na silnici i mimo ni, bude gravelbike Cannondale Topstone Carbon Ultegra RX2 2020 tím pravým kolem. Díky kvalitním komponentům, na které je spoleh a možnostem montáže brašen a držáků přímo na rám kola ho doporučujeme i sportovně laděným cestovatelům na kole, kteří se na něm budou vydávat na dlouhé cesty za dobrodružstvím kamkoliv je napadne.
Všechny modely Cannondale Topstone Carbon 2020 s pružícím prvkem Kingpin najdete ZDE.