Test SCOTT SPARK RC 900 TEAM ISSUE AXS 2020
Nastalo regulérní podzimní období, čas cyklistického útlumu. Ve Velosportu se to ale začíná plnit novými modely 2020 pro tu nadcházející sezónu, která tu bude zase co nevidět. Modelová řada celoodpružených kol Scott známá pod názvem Spark se o něco rozšířila. V nabídce je více modelů i barev. Jedno ze zajímavých nových kol Scott 2020 jsme otestovali přímo v terénu. Tady je pár řádků o podzimním testu horského kola Scott Spark RC 900 Team Issue AXS 2020.
Na první pohled klasický dobrý Spark v zažitých křivkách, ale v novém kabátě a s nejmodernější výbavou. Karbonový rám z HMF vlákna dostal blýskavý design velmi výrazných metalízových barev. Nemusí se líbit všem, ale ti co nejsou tolik konzervativní ho budou milovat. Je nepřehlédnutelný. Modrá metalíza se v určitých úhlech mění až na fialovou, žlutá lesklá ji k tomu skvěle doplňuje. Žádná další komedie navíc, ostatní komponenty v klasické černé.
Zajímavá je samozřejmě výbava kola. Takže komfort v terénu zajišťuje odpružení Rock Shox/Fox ovládané současně páčkou Twin Lock pomocí palce levé ruky. Vepředu to pěkně žehlí nová vidlice Rock Shox SID Select+ RL3 a vzadu pohupuje tlumič Fox Nude Evol. Oboje samozřejmě na stovkovém zdvihu. Navíc s přidanou hodnotou Scottu, což je opravdu skvělá „mezipoloha“ částečného uzavření odpružení. Vynikající pro těžké výjezdy nebo do rozbitého terénu, kde ale potřebujete pořád šlapat přenést potřebný výkon efektivně do pedálů. Tuhle „speciální funkci“ Scottu jsme využívali skutečně dost a je to prvek, který opravdu najde v praxi své místo. Stěžejním je ale osazení tohoto modelu elektronickou bezdrátovou sadou Sram Eagle AXS. Šaltr z řady X01 je prakticky krom absence karbonového ramínka kladek naprosto totožný s nejvyšším XX1. Páčka ve tvaru kolíbky je pak totožná doslova. Funguje okamžitě, přesně! Několikrát jsme se nachytali při nechtěném přeřazení, protože je ovládání opravdu velmi citlivé. Zkrátka zlozvyk nechávat palec v pohotovosti na řadící páčce zažitý z mechanické páčky je potřeba se odnaučit. Stačí přejet větší nerovnost a okamžitě si nedopatřením zařadíte. Ale to časem odezní.
Scott vybavil nové bajky lepšími sedly Syncros Belcarra, u tohoto modelu s titanovými lyžinami. Nová sedla jsou kratší, širší a placatější dle dnešního trendu. I po 80 km švihu a zvyku na úplně odlišné sedlo jiného výrobce i tvaru bylo vše v pořádku. Chválit můžeme i nové brzdy Shimano M8100. Tolikrát opěvovaná a odzkoušená XTčka. Tady se takřka nelze mýlit. Designově jsou ještě hezčí a brzdí pořád velmi dobře. Navíc jsou zde použity lepší destičky s dochlazovacím žebrováním. V kombinaci s předním 180 mm kotoučem (vzadu 160 mm) jsou to slušné kotvy naprosto ideální pro maratonské nebo cross country disciplíny. Kokpit dostal i karbonová řídítka z dílny Syncrosu šířky 740 mm, které si drobní jedinci mohou aleternativně lehce zkrátit. V tomto ohledu je kolo opravdu nabité. Kliky Sram Stylo už karbonové nejsou, jejich převodník má standarndě 32 zubů, což si pro výkonnostní jízdu zaslouží výměnu za větší pilu. Z kopce pak už nemusíte totiž stíhat. Kazeta Sram XG 1275 je v klasickém rozsahu 10-50 zubů pro široké využití v nejrůznějším terénu. Tenhle pohon nakonec roztáčí kola od fabrického Syncrosu s označením Silverton 2.0. Jsou to běžné výplety s dobrou tuhostí hliníkového ráfku v boost verzi připravené i na bezdušové použití. Jejich obutí do plášťů Maxxis Rekon Race 2.35 nám v mokrých podmínkách nepřišlo úplně ideální. Mají totiž nízký hustý vzorek, hodící se spíš do sucha a rychlosti, kde vynikají malým odporem.
Celkově efektní kolo s dokonalými jízdními vlastnostmi jak v terénních výjezdech díky možnosti částečného uzamčení odpružení, tak ve sjezdech rychlých úseků. Při doladění pár detailů může být topovou raketou vyhrávající závody, za kterou se bude každý otáčet.
Vybírat z dalších modelů Scott Saprk 2020 můžete ZDE.