ZAČNĚTE S EAGLEM 1x12
Technologie Eagle přinesla revoluci do jízdy na horských kolech díky jednopřevodníkovému řešení hnacího ústrojí, které je zkonstruováno tak, aby bylo lehké, výkonné a intuitivní s rozsahem převodů použitelným v jakémkoli terénu.
Sada NX Eagle jen novým přírůstkem do celého ekosystému Eagle a sdílí technologie s vyššími řadami pohonů XX1, X01 a GX se kterými je na 100 % kompatibilní. NX Eagle je tak vstupní branou do výhod a výkonu Eagle pro více jezdců než kdykoli předtím.
Jedná se sice o základ verze pohonu 1x12, ale rozhodně ne méněcenný. Pravdou je, že nejsou použity ty absolutně nejlepší a nejlehčí materiály (jako karbon u nejvyšších sad XX1 či X01), ale to se velmi pozitivně projevilo na ceně všech komponentů. Začít s Eaglem je teď možné za cenu pod 8 tisíc (přehazovačka, řadící páčka, kliky, kazeta a řetěz). A to je hlavní argument, proč by měl být přechod na moderní pohon v kurzu! Další výhodou je fakt, že kazeta je v případě "enixa" montována na klasický ořech pro verze kazet Shimano nebo základních Sram, kterým bývají osazena kola střední kategorie. Sem ostatně nová sada míří a zde by měla najít své uplatnění. Čistokrevný závoďák to není (vyšší váha a obyčejnější materiály), ale pro standardní sportovní využití otevírá většině bajkerů obrovské možnosti za více než přijatelnou investici.
Pokud se podíváme na jednotlivé komponenty, zůstaňme ještě u kazety. Ta má prakticky 2 hlavní rozdíly od svých příbuzných z vyšších sad. Jednou je již zmíněný jiný ořech a druhým je rozsah převodů. Na největším pastorku napočítáme standardních 50 zubů, kdežto na nejmenším je to zubů 11 - tedy o jeden víc. U tohoto komponentu je nejmarkantnější navýšení váhy a to 620 gr.
Přehazovačka je téměř totožná s modelem GX jen opět o něco těžší, tedy navážených 339 gr. Materiálově je téměř shodná. Ovládá se řazením Trigger s klasickým tužším chodem a 12ti polohami. Samotná páčka je hliníková, na těle řazení je použito více plastu proto váží jen 112 gr.
Celý "dvanáctkový" pohon je pak roztáčen klikami z kovaného hliníku také z řady Sram NX, u kterých jsme se zastavili na hranici rovných 700 gr. Vyšší váha hraje ve prospěch jejich odolnosti. Sériově je zde namontován ocelový převodník se 32 zuby. Kliky je možné montovat na rámy s klasickou šířkou středu nebo i novější boost. Vše se řeší jen zvolením správného převodníku.
Na řetěz jsme nezapomněli, ale ve verzi NX zatím není skladem. Může být ovšem spolehlivě nahrazen řetězem z vyšších sad, např. ze sady GX Eagle.
Kdo chce přejít o patro výš a nakouknout do rodiny Eagle, má teď příležitost opravdu nadosah.
Odkaz na přehazovačku Eagle NX ZDE