PŘI VÝBĚRU KOLA PLATÍ NĚKOLIK ZÁSAD

Výběr kola není záležitostí na pár minut, je potřeba si uvědomit zásadní požadavky. Jak vybrat správné kolo znamená uvědomit si kde se s ním chci pohybovat, jakou velikost pro mou postavu zvolit, zda využiji jeho výbavu a také kolik chci investovat…

Typ kola a jeho určení
Horská kola jsou dnes nejrozšířenějším typem kol pro všechny milovníky cyklistiky. Jednoznačnou výhodou je jejich všestranné použití, protože bez problémů zvládají i jízdu terénem, kde již silniční kolo nestačí. Obecně mají horská kola robustnější konstrukci, přizpůsobenou geometrii rámu pro dobrou manévrovatelnost a širší pláště pro lepší průchodnost terénem a přiměřené pohodlí. Horská kola s velkým rozsahem převodů pro dlouhé a kopcovité výjezdy a zároveň i sjezdy jsou ve většině případů osazena přední odpruženou vidlicí pro pohlcování nerovností a dokonalé kopírování terénu. Mohou být vybavena i zadním tlumičem. Celoodpružená horská kola ocení opravdoví bikeři trávící svůj čas převážně na nezpevněném a v technicky náročném terénu.

Krossová kola jsou konstruována tak, aby zvládla lehký terén a zároveň s nimi bylo pohodlné jet po silnici. Mohou být vybavena i přední odpruženou vidlicí pro větší komfort jízdy. Pokud hledáte kolo pro každodenní výlety spíše po zpevněných cestách, cyklostezkách nebo v lehčím terénu je crossové kolo dobrou volbou. Díky jejich univerzálnosti jsou častou volbou kola pro turistické využití.

Silniční kolo je určené pro rychlou jízdu a polykání kilometrů. Silniční kola se používají pro jízdu na pevném povrchu (asfalt, beton) a tomu odpovídá i jejich konstrukce a vybavení. Celé kolo je co nejvíce odlehčené a to znamená, že má maximálně odlehčený rám a kola s úzkými plášti pro minimální odpor a tření. To vše proto, aby jezdec mohl vyvinout co nejvyšší možnou rychlost s co nejmenšími překážkami. Tato kola se nehodí do terénu, ale ani na jízdu po polních či lesních cestách.

Gravel/cyklokrosová kola jsou podobná kolům silničním, ale mají univerzálnější využití. Můžete je použít na rychlou jízdu po zpevněném povrchu, ale zároveň si užít i jízdu v lehčím terénu. Kola gravel se stávají velmi populárními, protože kombinují vlastnosti horského a silničního kola. Oproti čistě cyklokrosovému kolu (pro závodní účely) může gravel nést širší pláště, a kromě toho má také pohodlnější geometrii, kratší zadní stavbu a umožňuje přidělání blatníků, nebo nosičů pro upevnění tašek atd.

Městská kola jsou velmi pohodlná a zároveň praktická pro jízdu ve městě, např. do zaměstnání pro nákup apod. Většina městských jízdních kola je kompletně vybavena blatníky, světly, nosičem a dalšími praktickými komponenty pro jízdu ve městě.

Kolo pro dítě a jeho výběr vyžaduje náležitou pozornost. Správná velikost rámu a typ kola totiž do značné míry ovlivňuje bezpečnost a jistotu v jízdě dítěte. Komfort při jízdě ovlivňuje také to, jestli vyjížďky na dětském kole budou děti bavit. Pro první „krůčky“ na kole to bude odrážedlo, následované malým kolem s pomocnými kolečky. I dětská kola jsou často vybavena přehazovačkou, lze vybrat i modely s odpruženou vidlicí.

Elektrokola jsou samostatnou kategorií. Mohou být poháněna buď zadním nábojem nebo je u kvalitnějších a sportovních modelů poháněn přímo šlapací střed. Dojezd elektrokol se pohybuje od 40 do 150 kilometrů a dobijí se během pár hodin ze standardní elektrické sítě. Elektrokola samozřejmě nejsou jen jednoho typu a podobně jako klasická jízdní kola se dělí na horská elektrokola dámská/pánská, pro vyznavače adrenalinu a skutečných terénů jsou vhodná celoodpružená pánská elektrokola, zatímco ženy budou kombinovat spíše rovné cyklostezky a mírný terén na krossovém elektrokole. Do měst a pro každodenní provoz jsou vhodná městská elektrokola, protože elektrokolo je velice dobrým dopravním prostředkem, se kterým se dokážete dostat z místa na místo s minimální námahou.

 

Velikost
Konkrétní geometrie rámu není u všech výrobců i modelů stejná a je proto dobré se řídit doporučenými velikostmi výrobce (vždy byste měli najít u konkrétního kola).

U horských kol jsou v současné době dostupné 3 typy průměrů kol, a to 26, 27,5 nebo 29 palců. V drtivě většině se výrobci soustředí na 29 palcová horská kola, kde je i největší výběr modelů. Horská 29 palcová kola mají lepší průchodnost terénem a také lépe odvalují na zpevněném rovinatém povrchu. Jsou vhodná pro ženy i muže vyjma velmi malých postav. Proto jsou zejména některá dámská horská kola dostupná ve 27,5 palcovém provedení. Pro větší děti a juniory jsou vhodná 26 palcová kola, která jsou dnes v dospěláckém provedení již minulostí. Mimo to je pak většina kol dostupná v různé velikosti rámu XS-XXL

U krosových kol je to o něco jednodušší, protože všechna mají jednotný průměr kol a to 28 palců. Zásadní je tedy zvolit jen správnou velikost rámu.

Podobně je to i u kol silničních, kde je opět jednotný průměr kol opět 28 palců. Některá silniční kola označují velikosti rámů stupnicí XS-XXL (Scott)  jiná zase vzdáleností šlapacího středu a sedlové objímky 48-62 (Cannondale). Obdobně je to i u gravelů, na kterých také najdeme 28 palcová kola.

Městských kol se týká průměr 28 palců, který je pro ně ideální a velikosti se označují standardně S-XXL.

Dětská kola se vyrábějí ve velikosti 12, 14 a 16palců, pro starší děti jsou to pak obvykle už kola o rozměrech 18, nebo 20 palců, juniorská kola pak 24 nebo 26 palců.

Elektrokola se vyrábí ve všedch průměrech kol od 26 do 29 palců s velikostí rámů S-XXL.

 

Vybavení
Základní výbava kola vychází z jeho typu a zaměření. Jednotlivé komponenty ale mohou být různé úrovně kvality materiálů (lehčí váha, větší odolnost či luxusnější vzhled), stejně jako materiál samotného rámu kola není vždy stejný. U těch úplně základních kol jsou to rámy ocelové, u lepších pak různé slitiny hliníku až po nejlehčí rámy s nejlepšími jízdními vlastnostmi z karbonu.  V dnešní době je také možné mít na kole elektronické řazení, fungující při pouhém doteku páčky přehazování. To všechno pak dělá podstatný rozdíl celkové ceny kola.

U většiny horských kol najdeme odpružené vidlice (tlumiče). Úroveň odrpužených vidlic se liší konstrukcí a systémem pružení. U základních jsou to obyčejné odpružené vidlice s možností hrubého nastavení předpětí pružiny u lepších a až po ty špičkové závodní jsou to pak vidlice tzv. vzduchové (se vzduchovou patronou) s možností nafoukání na konkrétní váhu jezdce a možností velmi jemného nastavení včetně odskoku. Podobně je to i s brzdami, kde jsou to už v drtivé většině případů brzdy kotoučové, avšak je velký rozdíl mezi kotoučovými brzdami mechanickými (páčka brzdy je se třmenem spojena klasickým lankem) nebo hydraulickými (uzavřený hydraulický systém ovládající proti sobě jdoucí brzdové pístky). Podobné je to i u kol krossových.

U silničních a gravel kol je to především o materiálu rámu (lehčí karbon lépe pohlcující nervonosti versus těžší hliník) a samotné výbavě jednotlivými komponenty, popř.  volbě elektronického či mechanického řazení. U základních kol tohoto typu najdeme standardní hliníková kola, u těch špičkových jsou to pak kola karbonová. Ty kolo celkově více zpevní, odlehčí a při správně volbě kol pro konkrétní účely může mít i výrazně lepší setrvačnost při jízdě. V dnešní době se bavíme samozřejmě o silničních i gravel kolech s kotoučovými brzdami, které jsou víceméně standardem téměř u všech modelů.

U městských kol je mimo komponentů velmi důležité pohodlí a praktičnost. Tedy i vybavení doplňky jako jsou blatníky, světla, nosič, stojánek atd. Nehraje se zde úplně na váhu, ale spíše na komfort posedu.

Dětská kola zase nepotřebují ty úplně nejlepší komponenty, zato je důležitá váha kola. Ta by pro dítě měla být samozřejmě co nejnižší. Praktické prvky jako řazení otočnou rukojetí, kryt řetězu nebo představce jsou přidanou hodnotou některých dětských kol. Je na zvážení, zda dítě využije odpruženou vidlici (je těžší než pevná), široké pláště do terénu (s větším odporem) atd.

Elektrokola naopak na váhu hrají minimálně. Zde je počítáno s vyšší váhou díky přidanému motoru a baterii a také celkové robustnosti elektrokola. Rámy elektrokol jsou proto většinou hliníkové a není to žádný mínus (ušetřených pár set gramů na karbonu nemá téměř smysl). Rámy lepších elektrokol mají baterii integrovanou uvnitř rámu. V tomto případě jde především o lepší ucelený vzhled. Zásadní je technologie motoru, jeho výkon a kapacita baterie. Až poté by se mělo hledět na komponenty a ostatní výbavu jako u normálních jízdních kol.

 

Cena
Je pro většinu z nás při výběru kola rozhodně nezanedbatelným kritériem. V určitém ohledu také vypovídá o kvalitě komponentů, materiálu rámu, zpracování nebo výbavě kola. Ale není vždy zásadní. Ani při pořízení velmi drahého kola nemáte záruku, že se vám na něm bude dobře jezdit, pokud špatně zvolíte typ či velikost.

Pokud potřebujete cokoliv konzultovat nebo se poradit se správným výběrem kola, jsou vám k dispozici naši prodejci na telefonu 565 32 30 26nebo mobilu 775 322 782 popř. e-mailu valenta@velosport.cz. Rádi vám poradíme s výběrem správného kola pro vás nebo vysvětlíme další  detaily.

Vybírat ze všech jízdních kol nebo eletrokol můžete na našem e-shopu.