ZIMNÍ CYKLISTIKA V ŠERU NEBO VE TMĚ

Období po změně času a příchodu zimy není pro cyklisty tím nejoblíbenějším. Pro většinu to znamená konec sezóny a zazimování cyklistického vybavení i kola. Někteří volí cestu indoorové cyklistiky na trenažéru, válcích apod. Jsou ale klasici, kteří vyjíždí za každých podmínek celoročně.
Nadšení cyklisté nebo ti, kteří se připravují na závodní sezónu však „švihají“ opravdu pořád. Ať je venku zima, mráz nebo dokonce tma. Profesionálové samozřejmě trávní toto nevlídné období většinou v teple zahraničí na různých tréninkových kempech apod. To si ale běžně pracující člověk nemůže dovolit a tak většinou zbývá vyrazit až po práci. Zejména nyní v období kolem Vánoc jsou dny velmi krátké a šeří se opravdu brzy. Jak se tedy na takovou jízdu v šeru nebo tmě vybavit a na co si dát pozor?

Základem všeho je viditelnost! A to nejen ta vlastní, tak abych při použití vhodného předního světla dobře viděl na cestu, ale také zadního světla pro viditelnost cyklisty ze strany ostatních účastníků provozu. Vrcholem bezpečnosti je v tomto segmentu Garmin Varia Radar.

Další neméně důležitým je vhodné zimní oblečení – ideálně pestrých barev a s reflexními prvky. Základem je vhodné funkční prádlo, dlouhé zimní kalhoty – čapáky a kvalitní zimní bunda. Samozřejmostí jsou teplé zimní rukavice, čepice pod helmu a návleky na tretry nebo ideální zimní tretry.

Doplňování energie a tekutin sice nemá vliv na jízdu ve tmě, ale je rozhodně při zimní cyklistice občas podceňované, zato velmi důležité. Tělo vydává energii na pohyb, ale k tomu navíc ještě na zahřátí celého těla, proto je dobré mít s sebou např. energetickou tyčinku apod. V chladné a někdy vlhkém počasí nemusíte mít pocit žízně nebo se pití tak trochu vyhýbáte kvůli prochladlému nápoji. Pitný režim je pořád stejně důležitý jako v létě a i otázka teplého nápoje se dá řešit pomocí thermo lahví, které ho udrží teplý až po několik hodin.

Nejezděte sami a vždy u sebe mějte mobilní telefon. Rozhodně je lepší vyjíždět alespoň ve dvou s parťákem, který vám může být nápomocný při opravě defektu po tmě nebo dalších nahodilých nesnázích. Také vás bude společná jízda možná více bavit.

Zpomalte a zvolte spíše jednoduší trastu bez velkého terénu. Jízda po tmě je technicky o něco náročnější. Lehce můžete přehlédnout různé překážky, díry, náledí atd. Proto je lepší jet na jistotu tam, kde to dobře znáte. Navíc v zimním období nic neuchvátáte. Jezděte pomalu v nižších tepech, spíše vytrvalostně. Hltání ledového vzduchu ve vysoké tepové frekvenci není nic dobrého. Na intervalový trénink přijde čas až s koncem zimy a přicházejícím jarem.