JÍZDA NA KOLE V DEŠTI NEBO MOKRU

Určitě se nejedná o ideální cyklistické podmínky. Pokud ovšem máte naplánovaný výlet, pravidelný trénink nebo zaplacenou cyklistickou dovolenou, tak prostě vyrazíte za každého počasí. A najdou se třeba i tací, kteří takové podmínky mají rádi. Díky moderní předpovědi počasí, se dají srážky relativně dobře odhadnout s předstihem a vy díky tomu máte čas se na to připravit. Pokud se na cyklistiku do deště dobře připravíte, dá se jízda na kole za mokra nebo v blátě dobře zvládnout.
Obecně však platí, že při jízdě na kole za deště a v mokru musíte být pozornější, citlivě brzdit, počítat také s tím, že brzdy mohou mít horší brzdný účinek (zejména ráfkové), pro jízdu v terénu či na blátě podhustit pláště pro lepší přilnavost, popř. také zvolit hrubší vzorek. Následně pak kolu věnovat větší péči a údržbu.

Oblečení do deště
Ideálním řešením je mít po ruce lehkou voděodolnou bundu (pláštěnku), která vás dokonale ochrání před nepřízní počasí – nepromokne a neprofoukne. Zároveň by bunda do deště měla být co nejvíce prodyšná, popř. odvětraná směrem ven, pro maximální odvod tepla a potu. Nejkvalitnější bundy do deště jsou vyrobeny např. z nejprodyšnější membrány GORE-TEX a podobných materiálů, které jsou zároveň dokonale a rychle sbalitelné do minimálních rozměrů.
Vodu padající shora vyřešíte nepromokavou bundou, stříkající vodu zespoda od kol zase vhodnými návleky na tretry do deště. To jsou např. lehké voděodolné návleky na tretry Force Rainy nebo lehce zateplené návleky do deště Kalas Rainmem.

Vybavení kola do deště
Základem jsou pochopitelně blatníky. Většina kol jimi není standardně vybavena (až na městské modely), ale téměř vždy se blatníky na jakékoliv kolo dají namontovat dodatečně. Existuje celá řada řešení. Mohou to být plnohodnotné blatníky se vzpěrami, zadní blatníky s upínacím systémem na sedlovku, nasouvací blatníky na přední i zadní kolo nebo velmi lehké a malé blatníčky do vidlice či pro aplikaci pod sedlo pomocí zdrhovacích pásek, které můžete namontovat/demontovat během několika vteřin.
Poziční osvětlení sice před deštěm a vodou cyklistu neochrání, ale při zhoršené viditelnosti dobře upozorní ostatní účastníky provozu na cyklistu na silnici, který za deště nemusí být vidět. Výkonná zadní světla nejrůznějších tvarů i velikostí se jednoduše uchytí na sedlovku gumovým páskem. Absolutně dokonalým „zadním světlem“ je Garmin Varia Radar, což je unikátní zařízení monitorující dopravní situaci za cyklistou až do vzdálenosti 140 metrů. Varia Radar světelně upozorňuje ostatní a zároveň i vás o blížících se vozidlech, která se zobrazují na samostatném displeji přístrojů Garmin řady Edge.

Péče o kolo v dešti
Deštivé a mokré podmínky vyžadují speciální péči o samotné kolo. Stříkající voda nijak zvlášť kolu během jízdy neublíží, je však dobré věnovat pozornost mazání řetězu. Ten je ideální dostatečně namazat vhodným mazivem do vlhkých podmínek.
Po návratu domů pak celé kolo otřít hadrem, osušit nebo ještě lépe vyfoukat kompresorem všechnu vodu i z hůře dostupných částí a následně zase namazat suchý řetěz, popř. namazat i odpruženou vidlici či tlumič.