PRVNÍ TRAILOVÉ KOLO S INTEGROVANÝM TLUMIČEM - SCOTT GENIUS 920

Scott Spark s integrovaným zadním tlumičem jsme vám představili už nějaký čas zpátky (více informací o této technologii se dočtete v našem starším článku). Teď ale Scott vytáhl další eso z rukávu a představil nový světový unikát. První trailový bike s integrací zadního tlumiče, který se se zdvihy 160/150 stará o extra odpružení a jeho elegantním vzhledem zaujmete každého bikera, který vás na trailu potká. No a v tomto článku si nový Scott Genius 920 2023 představíme do detailu.

Nový Genius je jako ušitý na míru podle potřeb moderního trailového kola, právě to se výrazně podepsalo na geometrii, která je nižší, delší a volnější. Zároveň je ovšem ještě schopnější než geometrie svého předchůdce, ať jde o náročná stoupání a nebo technické sjezdy. Stejně jako tomu bylo u zmiňévaného Sparku, úhel hlavové osazení je díky podložkám nastavitelný mezi 64 a 65 stupni a karbonové modely jsou v základu osazeny podložkami s úpravou na 64,5 stupně. Do geometrie a odpružení kola, které pochází ze starého Geniuse, zasáhly i osvědčené prvky od "hrubšího" modelu - Scott Ransom. Díky tomu je Scott Genius skvělý společník pro celodenní trailová dobrodružství, ale ve sjezdu si s ním můžete pořádně "zablbnout". 

Nyní k samotné integraci - jak už bylo zmíněno, nový Genius používá patentovanou integraci tlumiče. Ta kromě fantastického vzhledu zlepšuje vlastnosti samotného odpružení. Co to znamená? Díky tomuto kroku můžou mít rámy níže uložené těžiště, což vede k lepší ovladatelnostiastabilitě kola. Rám je navíc pevnější v oblasti středového složení a eliminuje nežádoucí horizontální pohyby tlumiče. To, že integrace tlumič chrání před vnějšími vlivy jako je prach nebo voda, snad ani není potřeba zmiňovat. 

Co servis a nastavení? Zanoření tlumiče (označené jako SAG) jde nastavit velice snadno - přímo zvenku jednoho z čepů. K samotnému tlumiči se potom dostanete po zmáčknutí tlačítka na krytce, která je na spodní straně rámu. Otvor je opravdu poměrně veliký, takže se servis obejde bez vyndavání tlumiče. Kdyby ale došlo i na něj, tak to není žádný problém. Přístup ke šroubům, kterými je uchycen, je opět velice snadný a intuitivní. 

Tlumič, který je na kole osazen, je Fox Nude 5T, fungující jako součást celého TwinLock systému. Tím pádem má tři polohy: sjezd, kontrola trakce a uzamčení. Dva pojmy jsou celkem jasné, o co jde u kontroly trakce? Jedna ze vzduchových komor tlumiče se uzavře, čímž se zmenší celkový objem tlumiče a to vede k zmenšení rozsahu pružení. Dá se říci, že následkem přepnutí ze sjezdu do kontroly trakce, se upraví geometrie kola. Najednou jste ve vyšší části rozsahu pružení tlumiče, zvýší se vzdálenost pedálů od země a vy se dostáváte do efektivnější pozice při zdolávání technických stoupání. Kolo se tedy jednoduchým zmáčknutím páčky stává hbitějším a efektivnějším, bez obětování trakce nebo citlivosti. Ideální režim pro méně náročné terény, kde ale musíte dupat do pedálů a maximalizovat rychlost. 

Pojďme se podívat ještě na kokpitkola. Scott Genius je osazen kokpitem Hixon od dceřinného Syncrosu, který prošel designovou změnou, ovliňující úhel a délku zahnutí. Podle velikosti rámu mají řídítka zdvih buď 15 nebo 25 milimetrů a představec má dvě různé délky. Kokpit nabízí různé možnosti uchycení cyklopočítače nebo světla - buď na krytku představce nebo na předek řídítek, do připravených otvorů. Bowdeny a hadice jsou sice vedeny podložkami hlavového složení dovnitř, ale nemusíte se bát, že kvůli výše zmíněné úpravě úhlu budete muset něco zkracovat nebo, nedejbože, odvzdušňovat. Stačí jen povolit hlavové složení a otočit podložky o 180 stupňů. Ve Scottu počítali i s možností, že vám kokpit Hixon nebude vyhovovat, proto je všechno kompatibilní i s ostatními komponenty Syncros a lze je vyměňovat. 

Na závěr se ještě pokochejte krásnými fotkami, které jsme pro vás připravili a najdete je níže. Pokud máte víc dotazů, neváhejte nás kontaktovat. Samotný Scott Genius 920 2023 pak najdete ZDE